Vejen frem

Apostlenes Gerninger 20 v32
Nu overgiver jeg jer til Gud og til budskabet om hans nåde, som kan styrke jer og give jer del i alt det, som Gud har til sine børn.

I dette vers er det Paulus, der taler; det er en del af hans afskedstale til lederne af menigheden i Efesus. Det er en meget følelsesladet stund, for han har arbejdet og kæmpet for denne menighed i flere år og han regner ikke med nogensinde at se dem igen. Han er ganske sikker på, at der vil komme “falske lærere”, altså nogle, der underviser forkert om Gud bare for at skaffe sig deres egne tilhængere og bygge et lille imperium for sig selv. Og hvordan skal menigheden klare sig imod den slags?

Hans svar på det spørgsmål rækker langt ud over den konkrete situation, for man kan stille det samme spørgsmål nu, 2000 år senere. Hvordan skal vi finde den rette vej mellem alle de tankesystemer og … lad os kalde det “varianter over kristendom”, der bliver udbredt i vores tid?

Som svar peger Paulus på Gud og budskabet om hans nåde. Vi må bede Gud om vejledning ved hans Helligånd og bede ham holde os fast, så vi ikke lader os forvirre af fremmede stemmer. En helt konkret måde, Gud vejleder os på, er gennem budskabet om hans nåde, hvilket for os først og fremmest vil sige Bibelens ord; altså det, som blev skrevet ned af Paulus og mange andre gode kristne ledere dengang.

Paulus talte her til menighedens ledere, men det var mest af praktiske grunde, at han ikke talte til hele menigheden (det er forklaret i vers 16 og 17). Det gælder os allesammen: Vi må allesammen bede Gud om vejledning og ivrigt studere budskabet om hans nåde i Bibelen, så vi kan holde os nær til ham, blive styrket i ham og få del i alt det, som Gud har til sine børn.

Det må vi gøre både for vores egen skyld og for at hjælpe hinanden. Nogle år senere skriver Paulus til menigheden i Efesus om netop det med at hjælpe hinanden (i Efeser-brevet 4); men det kan vi komme tilbage til.

Velkommen til sommergudstjeneste på Ahornvej 3 i Taastrup igen på søndag kl. 11:00.
Søndag den 25. august kommer en gammel ven af menigheden, nemlig Tom Bedford fra USA, på besøg til gudstjenesten.

Arne Christensen