Kærlighedsfulde relationer

Første Johannes’ brev 4 v16-21
Vi kender og tror på den kærlighed, som Gud har til os. Gud er kærlighed, og den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham. Deri er kærligheden fuldendt i os: at vi har frimodighed på dommens dag; for som han er, er også vi i denne verden. Frygt findes ikke i kærligheden, men den fuldendte kærlighed fordriver frygten, for frygt er forbundet med straf, og den, der nærer frygt, er ikke fuldendt i kærligheden. Vi elsker, fordi han elskede os først. Hvis nogen siger: »Jeg elsker Gud,« men hader sin broder, er han en løgner; for den, der ikke elsker sin broder, som han har set, kan ikke elske Gud, som han ikke har set. Og dette bud har vi fra ham: Den, der elsker Gud, skal også elske sin broder.

Er dine relationer præget af frihed eller frygt? Mange mennesker står i det dilemma: Du længes efter at være tæt på andre mennesker, men du frygter også at være for tæt på. Du vil have friheden til intimitet med andre, men du er også bange for det.

Frygt forårsager ofte en kamp om kontrol i forhold. Når du er bange, er du usikker og bruger ofte vrede som et skjold. Usikkerhed får dig til at prøve at kontrollere andre og forsøge at intimidere dem, i bestræbelserne på ikke selv at blive kontrolleret! Som et resultat af dette kommer du aldrig tæt på andre mennesker eller Gud, fordi du bare kæmper frem og tilbage efter kontrol. Usikkerhed og frygt vil altid forhindre intimitet og ødelægger dine relationer. Dette gælder både i ens familie og blandt venner i en kirkes fællesskab; og ikke mindst vil det ødelægge ens troværdighed og vidnesbyrd som kristen.

Kærlighed bygger relationer, kærlighed fordriver frygt ved, at den tager fokus fra dig selv og over på andre. Folk spørger mig ofte: “Bliver du nogensinde nervøs, når du taler med mennesker? Svaret er: “Selvfølgelig NEJ.”

Hvad gør forskellen: Jeg tager fokus fra mig selv og fokuserer i stedet på de mennesker, som jeg taler med. Hvis jeg stod og tænkte på, hvad de syntes om mig og min måde at tale på, ville jeg være nervøs og forsøge at lyde klog. Men i det øjeblik, jeg begynder at tænke på, hvor meget Gud elsker dem, så begynder jeg også at elske min næste.

Ved du, hvor frit og behageligt det er at leve livet på den måde? Når du er tryg i dit forhold til Kristus, så hviler du også i dig selv, så er du ikke længere presset af andres eller egne forventninger eller meninger. Din identitet og dit selvværd er i Kristus, ikke i hvad andre tænker om dig. Må Guds kærlighed frigøre dig til at elske Gud og alle andre frygtløst.

Refleksion

• Hvilken usikkerhed eller frygt afholder dig fra at åbne dit liv og dit hjerte for nogen, uanset om det er en ven, familiemedlem eller i kirken?
  • Hvordan tror du, at Gud har det med dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak, at du altid elsker alle ubetinget. Uden kærlighed er mine gerninger intet værd. Så jeg beder om, at du vil sende din Helligånd, så jeg må være fyldt af din kærlighed i både ord og handling. Så kan jeg tilbede dig med et sandt taknemmeligt hjerte og tjene dig med og i en ret ånd. I Jesus Kristus’ navn. Amen.

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12. Læg mærke til, at vi fra på søndag er tilbage i Kulturcenteret!

Tema: Guds kærlighed

Michael Jensen