Glæd jer!

Paulus har en særdeles kort og klar opfordring i sit 1. brev til Thessalonikerne 5 v16:
Vær altid glade

Og 10 år senere (cirka) skriver han rigtig meget om glæde i sit brev til menigheden i Filippi. For eksempel:

Paulus’ brev til Filipperne 3 v1: Venner, glæd jer over at tilhøre Herren! Jeg gentager gerne mig selv for at slå det helt fast for jer.

Paulus’ brev til Filipperne 4 v4: Vær altid glade i jeres tro på Herren! Jeg siger igen: Vær glade!

Ja, han går lidt til yderligheder i kapitel 2 vers 17-18:

Og her kan vi fornemme, at der er en særlig grund til Paulus’s glæde. Vi må bakke lidt og tage versene forinden med for at forstå det (v 13-18):

Det er jo Gud selv, som giver jer lyst og styrke til at adlyde ham og gøre hans vilje. Gør det alt sammen uden beklagelser eller indvendinger, så I kan stå som uangribelige forbilleder, Guds uskyldsrene børn.
Midt i den fordærvede og forvildede verden skal I være som strålende lys, der skinner for dem, der lever i mørket.
Når I således lever i overensstemmelse med livets ord, kan jeg på dommens dag glæde mig over, at det ikke var forgæves, jeg kom til jer og arbejdede så hårdt for jeres skyld. Og skulle mit arbejde for at bringe jer til troen resultere i, at jeg må lide døden, så vil jeg alligevel glæde mig over det og glæde mig sammen med jer. På samme måde bør I også være glade – og glæde jer sammen med mig.

Paulus’s store glæde var, når Guds lys kom til at skinne i mørket i denne verden. Det var vigtigere for ham end noget andet, og han ønskede, at folkene i Filippi – og sikkert os alle sammen – skulle have den samme glæde og det samme fokus: Glæden over at tilhøre Jesus, og et fokus på at sprede den glæde og det lys til andre.

Og det er ikke bare glæden over at tilhøre Jesus her og nu, men også i al evighed (kapitel 3, v20-21):

Men vores fokus og hjemsted er i Himlen, hvorfra vi med længsel venter på, at vores Frelser, Jesus Kristus, skal vende tilbage. Han vil forvandle vores ufuldkomne, jordiske legemer og gøre dem lig sit eget fuldkomne, himmelske legeme ved den kraft, som gør ham til Herre over alle ting.

Vi kan også glæde os på helt samme måde og være “strålende lys” for andre.

Lad os mødes og glæde os sammen ved gudstjenesten på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Arne Christensen