Midt i ferien

Salme 119 v97: Hvor jeg elsker din lov, hele dagen er den i mine tanker.

At få et fast greb om Guds ord er ikke let for mange af os. Vi er ofte under pres for at præstere, vi skynder os altid at nå mål og hører, at “tid er penge.” Refleksion og eftertanke er derfor ikke altid lige det, som vi får ind i hverdagens travle rytmer. Det kræver stilhed, ro og plads til at reflektere og måske endda til at skrive dine tanker ned.

Reflektion bevæger os ind i anvendelsesområdet for Guds ord. Her stiller vi denne slags spørgsmål: Hvilken sandhed i denne passage virker mest relevant for mit liv? Hvordan skulle det ændre min karakter? Hvilken forskel ville det gøre i den måde, jeg tænker, taler og handler på? Hvad kan jeg gøre i dag for at omfavne denne indsigt og omsætte den i praksis?

Udtrykket “hele dagen” betyder virkelig “hele tiden” ikke kun til gudstjeneste.

Jakobs brev 1 v22 siger “Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere.”

Når vi reflekterer over Guds ord, søger vi at forstå, hvordan Gud taler til os: Om sig selv, vores verden og om os selv. Vi kan begynde vores bibellæsning med at bede om, at vi må forstå Guds vej og mening for os.

Jeg elsker, hvad den gamle engelske prædikant Charles H. Spurgeon sagde om reflektion: “At høre, læse, observere og lære kræver indre fordøjelse for at fuldende deres brugbarhed. For i den indre reflektion af sandheden, ligger Guds åbenbaring til dig.”

I Bibelen stod mange mænd og kvinder tidligt op for at mødes med Gud.

Abraham: Første Mosebog 19 v2  Jakob: Første Mosebog 28 v18    Moses: Anden Mosebog 34 v4    Job: Jobs bog 1 v5  —  Hanna og Elkana: 1 Samuels bog 1 v19    David: Salmernes Bog 5 v4    Jesus: Markus-evangeliet 1 v35

REFLEKSION

  • Har du prøvet at have en fast, daglig stilletid med Gud? Hvad fungerede godt? Hvad var udfordrende?
  • Har du overvejet disse spørgsmål: Kan jeg stole på Bibelen? Kan jeg bygge mit liv på Bibelen? Hvordan kan jeg integrere Guds ord i mit liv?
  • Hvad betyder “stands og forstå, at jeg er Gud” for dig i dag? (Salme 46 v11)

BØN
Kære Gud, tak at jeg kan søge dit ansigt, din sandhed og dit ord for mit liv. Jeg vil gerne kende dig mere, høre dig mere og vandre med dig. Hjælp mig til at kende din stemme, og til at følge den. Så jeg beder om, at når jeg læser dit ord, så må det blive som en lygte for min fod, et lys på min sti. Åbn mit hjerte, så jeg kan modtage dit ord med glæde. AMEN

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: ”Gud ser på hjertet”

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Menighedsdag på LINDENBORG torsdag d. 20 juli. Borrevejlevej 26, Lejre 4000 Roskilde. For mere information om tid og mødested kontakt Anita Pedersen.

Din eller Guds kamp?

2. Krønikebog 20 v12
Vi ved ikke, hvad vi skal gøre, men vores øjne er rettet mod dig.

Når du står i en vanskelig situation, hvad gør du så? Bliver du angst eller bekymrer du dig? Hvordan ville du have det, hvis Gud sagde til dig: “Vær ikke bange; Jeg vil tage mig af det.” Det lyder meget godt MEN er det nu ikke også lige nemt nok?

Det var, hvad Gud sagde til kong Josafat, da tre fjendtlige nationer kom imod ham.

Josafat vendte sig straks til Gud og bad: »Vi er magtesløse over for denne store skare, som kommer imod os; vi ved heller ikke, hvad vi skal gøre, men vores øjne er rettet mod dig.« Ingen tvivl om, at hvis du har været i situationer, der virkede håbløse, og hvor du følte dig magtesløs, så kan du opleve det hele uoverskueligt. Sådan føler du det måske lige nu. Du beder desperat om et gennembrud og hvad skal du så gøre?

Mens du venter og beder til Gud for at bryde igennem den vanskelige situation, er der fem ting at huske. Du kan finde dem i 2. Krønikebog 20 v15 – 16 – 17 – 18:

  • Gud er større end dine problemer.
  • Kampen er ikke din, men Guds.
  • Stå fast.
  • Vent og se, hvad Gud gør.
  • Tilbedelse.

Det hele vil med garanti udfordre din tro og tillid til Gud. At du stoler på Gud og forventer at Gud besvarer dine bønner, er på en eller anden måde aldrig nemt for os mennesker.

Der er så mange ting i livet, som man ikke har kontrol over. Men de er under Guds kontrol. Du kan gå i panik eller gå til Gud.

Din tro bliver dybere, når du lærer at forvente hans forsørgelse, selv når du står over for dine største problemer.

REFLEKSION

  • I svære tider, hvad er dine øjne rettet imod?
  • Kan du starte med at fortælle Gud, hvis det er svært at tro?
  • Har du prøvet i afmagt at tilbede?

BØN
Kære Gud, tak for al det. som dit ord giver mig løfte om. Lige nu har jeg brug for at vide, at du elsker mig, at du er mit tilflugtssted, min fred og min styrke. Jeg føler mig svag og har svært ved at fortsætte. Hjælp mig til at stole på dit ord; stole på, at du altid er med mig. AMEN

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: ”AT VÆRE ELLER IKKE VÆRE, I GUDS NÆRVÆR”

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Frokostmøde på onsdag d. 5 juli kl. 12:00 i huset på Ahornvej 3 i Taastrup.

Menighedsdag på LINDENBORG torsdag d. 20 juli. Borrevejlevej 26, Lejre 4000 Roskilde. For mere information om tid og mødested kontakt Anita Pedersen.

Guds Ord

Josva-bogen 1 v8
Denne lovbog skal du altid have på dine læber; du skal grunde på den dag og nat og omhyggeligt gøre alt, hvad der står i den; da vil det gå dig godt, da vil du have lykken med dig.

Jeg kan huske, at jeg som ny kristen hørte gode prædikener og dybdegående bibelundervisning, hvor jeg ofte undrede mig over, hvordan læreren havde fundet alle de guldkorn frem i Guds ord. Dette gav mig inspiration til selv at gå dybere i studiet af Bibelen. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at viden ikke er alt, men at Guds ord er levende og derfor må fordøjes og praktiseres for at få den fulde mening med det. For at det kunne ske, måtte jeg ”grunde” over det. Bibelen bruger ordet “grunde” til at beskrive en troendes bearbejdelse af ordet. Det er “hagah” på hebraisk, som betyder det “at knurre i glæde eller vrede”. Underforstået, at vi må lade ordet arbejde i os.

Så hvordan gør man det? Måske kender du ordet “drøvtygning”? Det beskriver, hvordan en ko bearbejder sin føde. Køer spiser græs og sender det ned i maven, hvor det ligger og opsuger syrer og kemikalier. Så, efter et stykke tid, bøvser koen det op igen og får en fornyet smag på det. Koen gentager dette flere gange og får hermed al næring ud af græsset.

At ”grunde” er lidt på samme måde. Det er en fordøjelse af det, du læser. Gud ønsker, at du skal få al åndelig ernæring ud af hans ord. Han vil have dig til at tygge på det, fordøje det og så tygge lidt mere på det, og så praktisere det i den hverdag, som møder dig.

Paulus andet brev til Timotheus 3 v16-17: Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.

REFLEKSION

  • Har du et sted og en tid for, hvordan du bruger tid med Gud og hans ord?
  • Hvordan kan det at ”grunde” udvikle din forståelse af Guds ord?
  • Hvilket skriftsted vil du ”grunde” over i dag?

BØN

Kære Gud, tak at du har givet mig dit ord for at vejlede, opbygge og trøste mig. Jeg tror, at dit ord er liv og sandhed for mig og ønsker at modtage alt det, som du ønsker at tale til mig om. Tak, at jeg også må opleve, at dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti. Tak Herre, at du kender min situation, hjælp mig til at høre, hvad du taler ind i den. Amen

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Kærlig hilsen
Michael Jensen

HUSK Sankt Hans-aften i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, fra kl. 17:00

KOLLEKT på søndag, hvor vi samler ind til Exit, som er et projekt udsprunget fra KIT (Kirkernes Integrationstjeneste), som har fokus på menneskehandel af kvinder fra især Nigeria. De organiserer ”Safe-houses” i Nigeria og uddannelse til kvinderne.

Gør det igen!

Habakkuks bog 3 v2
Herre, jeg har hørt dit ry, Herre, jeg har set din gerning. Lad den ske igen, før årene går.

“Der var engang”, sådan starter mange historier. Måske er det også overskriften på en tid i dit liv, som var en tid, du længes efter i dag.

Fornyelse refererer til en åndelig opvågning fra en tilstand af dvale eller stagnation i ens liv. Det omfatter genoplivningen af en kærlighed til Gud, en påskønnelse af hans hellighed, en passion for hans ord og fællesskabet med hans kirke.

Fornyelse styrker ens tro og åbner vores øjne for sandheden på en ny og frisk måde. Det betyder en frisk start med en ren tavle, der markerer en ny begyndelse.

Fornyelse gentager i mange henseender ens oplevelse, da man blev frelst og kom til tro på Jesus for første gang.

Det er initieret af en tilskyndelse fra Helligånden, der skaber en bevidsthed om noget, der mangler eller ikke er på plads i ens liv i fællesskab med Gud eller i kirken.

Gud kalder os igennem Helligånd til fornyelse, for at løfte os op og give nyt håb og tro i vores liv. Kun Gud kan genoprette og genskabe det, som var. Til gengæld kan Gud også gøre det.

Læg mærke til bønnen i verset fra Habakkuk. Bøn er en respons på en længsel efter, at noget skal blive anderledes og en tillid til at Gud kan gøre det igen, som han har gjort det før. Hele Habakkuks bog er en dialog mellem Habakkuk og Gud om, hvordan Gud vil bringe orden i landet og bringe folket tilbage til Gud igen. MEN bogen slutter med Habakkuks egen oplevelse af fornyelse, for det er der, det altid starter: Jeg vil juble over Herren og fryde mig over min frelses Gud. Gud Herren er min styrke, han gør min fod let som hindens og lader mig løbe over højderne. Habakkuks bog 3 v18-19.

REFLEKSION

  • Har du brug for fornyelse?
  • Hvad længes du efter?
  • Hvordan kan Helligånden hjælpe dig?

BØN
Kære Gud, tak at du ønsker fornyelse i mit liv. Du, som har skabt mig, kender mine tanker og handlinger. Du, som gennemskuer mine hensigter og valg. Så i dag bekender jeg mit desperate behov for dig. Herre, jeg har virkelig brug for din tilgivelse og din Ånd. Jeg vil vende om og gå i en anden retning – tilbage til dig, Herre. Men jeg har brug for din hjælp. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, fra kl. 17:00

Lær os at bede

Lukas-evangeliet 11 v1: Herre, lær os at bede.

Mange mennesker kender ”Fader vor”, for nogen som en remse og for andre et ritual.

Men Fader vor er Jesu respons på disciplenes ønske om, at han må lære dem at bede. Det er ikke bønnen, for Jesus beder mange andre bønner igennem evangelierne. Så hvad er det, som Jesus lærte sine disciple?

Han lærte dem, at bøn er at søge Gud og hans vilje. Bøn er derfor ikke et spørgsmål om mange ord, men om en tillidsfuld relation til vores Far, som er i himlene, og til hans gode og fuldkomne vilje for os. Tillid til, at han vil se til vores behov, bringe orden i vores relationer og beskytte os fra det onde. Alt sammen i en forståelse af, at Guds Rige også kan blive en del af din og min tilværelse her på jorden. Så bliver Guds navn æret nu og i al evighed. Jesus lærte os om bøn, at Gud har et rige, hvor tingene er markant anderledes end det, vi oplever her på jorden, og at vi er skabt til at være en del af det rige. Derfor oplever vi et naturligt ubehag der, hvor Guds vilje ikke sker. Dette føder en naturlig bøn frem i os efter at komme tilbage til Guds originale plan. ”Komme dit rige, ske din vilje”. Så bliver vi løst fra vores egen begrænsning og træder ind på Guds territorium. Så giver vi plads til, at Gud kan handle, og dermed også mulighed for hans genoprettelse.

Så hvad er Guds vilje for os og hvordan kan vi bede efter den? Romerbrevet 8 v26-27: Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje. Der ligger en stor hemmelighed i disse vers om bøn, for at lære at bede er også at lære at være stille og lytte.

REFLEKSION

  • Er bøn for dig en ønskeliste? Eller et ønske om at finde Guds vilje?
  • Hvordan er din tillid til Guds vilje?
  • Hvad bruger du mest tid på, når du beder, ord eller at lytte?

BØN
Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Bønnens hensigt og magt

Kærlig hilsen
Michael Jensen

På søndag d. 11. juni vil vi afholde informationsmøde efter gudstjenesten.

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, fra kl. 17:00

Elsk dine fjender

Lukas-evangeliet 6 v27-29
Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til.

Hvem gør det? Ikke mange mennesker, og det står endda i bydeform. Den reaktion, versene taler om, er at leve i en modsat ånd end den, man møder. Den er anderledes end det naturlige, populære eller nemme. Men det er det, som stopper konflikter, splittelser og vold og krig. Det kræver meget mod at svare med en velsignelse, enhver kan hævne sig, sige noget ondt eller give igen med samme mønt. Dette eskalerer bare konflikten.

Når Gud ønsker, at du skal elske dine fjender, er det fordi, at det er det mest kraftfulde virkemiddel til forandring i en hård og kold verden. Du kan gøre en forskel med Guds kærlighed. Det betyder ikke, at man som menneske skal finde sig i hvad som helst. Det er OK at sætte grænser. Men det betyder, at man er i kontrol af, hvordan ens reaktion er.

Martin Luther Kings tilgang til hans kamp for borgerrettigheder var inspireret af dette. Hans ikke-voldelige modstand gav ham Nobels fredspris i 1964. Fordi verden aldrig havde oplevede noget lignende.

Det er et stort valg at svare med kærlighed, når du nægter at gengælde og i stedet reagerer i en modsat ånd. I din familie, på dit arbejde eller over for nogen, som ikke kan lide dig. MEN der følger også en stor velsignelse med, når du gør det.

Matthæus-evangeliet 5 v9: Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.

REFLEKSION

  • Er du opmærksom på dine reaktioner, når du møder modstand?
  • Hvad ville udtrykket, ”AT VENDE DEN ANDEN KIND TIL” betyde for dig?
  • Hvilken påvirkning ville det have på situationen?

BØN
Kære Gud, tak at du mødte mig i en modsat ånd. Tak at jeg hos dig altid er elsket og tilgivet. Nu beder jeg om at du vil lære mig at leve i den ånd. Led mit hjerte til at elske mine fjender og tilgive dem, der har såret mig. Tak, at hos dig finder jeg den ånd, som kan elske, tilgive, men også helbrede. AMEN

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

På søndag får vi besøg af Morten Patrzalek, som leder det danske team i Salt and Light.

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Nu på lørdag d. 3 juni, er der FRIVILLIGHEDSDAG i Taastrup. City Kirken deltager sammen med de andre kirker i byen i en fælles pavillon. Det bliver fra kl. 10:00 til kl.16:00 på Taastrup Hovedgade overfor biblioteket.

Den 11. juni vil vi afholde informationsmøde efter gudstjenesten.

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften sammen med ”Københavns Familiekirke” i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup.

Hvem er du, når ingen kigger?

Matthæus-evangeliet 5 v8: “Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.”

At “se Gud” betyder at opleve Guds nærvær i sit liv. Jesus’ død på korset gør den, som tror, ren af hjertet. Så man kan opleve Guds kraft, tilgivelse og læring, så man kan leve i Guds kærlighed, fred og formål med ens liv. Et sådant menneske lever i integritet.

At have integritet betyder helhed. Mange mennesker tænker på deres liv som en tærte, og de forskellige dele af deres liv er stykkerne af den, som kan beskrives sådan: “Denne del af mit liv er min karriere og arbejdsliv, dette stykke er mit åndelige liv, og så er det her mit familieliv og mit sociale liv. Så herovre er mit hemmelige liv, mine tanker, vaner og alle de ting, som ingen andre ved noget om.”

Hvis du segmenterer dit liv sådan, mangler du integritet, fordi dit liv ikke er en helhed. Integritet betyder, at du er den samme person overalt, hvor du er, og med alle, du er sammen med – i din tale, handlinger og motiver – uanset hvilken del af livet du går igennem, også når du er alene. Integritet er uforstyrret motivation.

Når du har integritet, gør du det rigtige, og du gør det af den rigtige bevæggrund. Du er oprigtig og ligetil på alle områder af dit liv og med alle mennesker.

Bibelen siger at: “De, der har et falsk hjerte, vækker Herrens afsky,
de, der lever retsindigt, har hans velbehag.” Ordsprogenes Bog 11 v20.

Gud er interesseret i din integritet, mere end dit omdømme. Omdømme har at gøre med hvad alle tror, du er; integritet er hvem du virkelig er. Lev det liv, så du også skal se Gud.

REFLEKSION

  • Ville mennesker i hvert område af dit liv alle bruge de samme ord til at beskrive dig?
  • Tænk på nogen i dit liv, der modellerer integritet. Hvad kan du lære af den person?
  • Hvornår er du mest fristet til at værdsætte og beskytte omdømme frem for Integritet?

BØN
Kære Gud, tak at du er “vejen, sandheden og livet,” Nu vil jeg bede dig om, at du vil lægge i mit hjerte en passion for sandhed i alt, hvad jeg gør. Hjælp mig til at leve i den helhed, som du har skabt mig til, så mit liv kan afspejle hvem jeg er, og hvad jeg tror på. Tak, at jeg må følge dig, fordi jeg ser dig. AMEN

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

TEMA: ”Pinse”

Vores kollekt på søndag går til vedligeholdelse af Huset på Ahornvej.

Kærlig hilsen
Michael Jensen

 

Lørdag den 3 juni er der FRIVILLIGHEDSDAG i Taastrup. City Kirken deltager sammen med de andre kirker i byen i en fælles pavillon. Det bliver fra kl. 10:00 til kl.16:00 på Taastrup Hovedgade ved biblioteket.

Den 11. juni vil vi afholde informationsmøde efter gudstjenesten.

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften sammen med ”Københavns Familiekirke” i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup.

Leve livet

Johannes-evangeliet 10 v4
Når han har fået alle sine får ud, går han foran dem, og de følger ham, fordi de kender hans røst.

At følge nogen, det er hvad millioner af mennesker gør på ”Instagram”. I hele menneskets historie har der altid været nogle, som andre har set op til og gerne ville være ligesom dem. Dette har som regel kun givet en oplevelse af at leve i skyggesiden af andres solskin. Når Jesus kalder os til at følge ham, så kalder han os til at træde ud af den skyggetilværelse og opleve livet selv. Men nogle gange kan man sidde håbløst fast og have svært ved at flytte sig. Så når der står, at han har fået alle sin får ud, så betyder det, at har nærmest har båret os væk fra de omstændigheder, som vi ikke bare var i MEN som vi også sad fast i. At følge Jesus, det er at komme ud i lyset og leve livet.

Johannes-evangeliet 8 v12: Atter talte Jesus til dem og sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«

LYS er en forudsætning for liv. Derfor kalder Jesus os til at følge ham, for at blive i det lys og leve livet.

At følge Jesus er at modtage livet, som han rækker til os, ved at vandre sammen med ham, og være under hans vejledning ved at se på livet igennem hans øjne. Hvad ser han og hvad er hans reaktion på det? At kunne se på ham og følge i hans fodspor forudsætter et nært fællesskab, som bygger på tillid. Tillid til hans omsorg og vilje er god og rigtig.

Tillid til, at hans ord er sandt og at Helligånden stadig taler ind i vores liv i alle situationer. Tillid til at handle i overensstemmelse med det. Fordi du kender hans røst og har tillid til at følge dens vejledning og derved blive i lyset.

Johannes-evangeliet 1 v4: I ham var liv, og livet var menneskers lys.

REFLEKSION

  • Sidder du fast i livet?
  • Har du overhørt hans røst?
  • Hvordan kan du komme tilbage på hans spor?

BØN

Tak Gud, at du kalder os ud af mørket og ind i fællesskabet med dig selv, i dit vidunderlige lys. Så jeg beder om, at du vil hjælpe mig med at være det menneske, som du har kaldet mig til at være. Hjælp mig til at leve i det fodspor, som følger og afspejler dig. Tak at det som engang var I mørke, nu kan få et nyt liv i dit lys. AMEN

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

TEMA: ”Hvis man vil have noget gjort, må man gøre det selv.”

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Den indre styrke

Første Timotheus brev 6 v11:
Stræbe efter retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og sagtmodighed.

Bibelen fortæller historien om Ruth og Boaz, to mennesker, der blev tiltrukket af hinanden og endte med at gøre en kæmpe forskel sammen.

Boaz var en succesrig ung landmand. En dag så han fremmede ude på sin mark tage det, der var tilbage, efter at hans arbejdere havde høstet. Dette var ikke usædvanligt; det var almindeligt, at de fattige fandt mad på den måde.

Men Boaz lagde især mærke til en ung kvinde, Ruth. Hun var fattig, fordi hendes mand var død, hvilket efterlod hende med meget lidt. Hendes svigermor var også enke, og Ruth havde besluttet at blive hos Naomi for at tage sig af hende. Hvorfor gjorde Ruth det? Fordi hun levede i den Ånd, som Paulus beskriver i Første Timotheus brev 6 v11. Da Boaz så Ruth på sin mark, kunne han have krævet, at hun gik. I stedet tillod han hende at fortsætte med at plukke fra sin mark og roste hende endda for at passe på sin svigermor.

Ruth svarede ved at sige: Måtte jeg bevare din velvilje, herre! Du har trøstet mig og talt venligt til din trælkvinde, skønt jeg ikke engang er som en af dine trælkvinder. (Ruths bog 2 v13.) Til sidst inviterede Boaz Ruth til at spise sammen med ham. Hun spiste til hun var mæt, og så gav han hende mere mad med hjem. Han var en magtfuld mand, men han var også venlig og viste kærlighed på en meget konkret måde. Han valgte at bruge sin styrke til at tage sig af et andet menneske. Han levede også i den Ånd, som Paulus beskriver i Første Timotheus brev 6 v11.

Boaz og Rut giftede sig, og deres oldebarn var kong David. Og det var gennem kong Davids linje, at Jesus Kristus til sidst blev født. Stræbe efter retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og sagtmodighed.

REFLEKSION

  • Hvad stræber du efter?
  • Er det dig? Retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og sagtmodighed.
  • Hvordan kunne du omsætte din tro til praksis overfor andre mennesker?

BØN
Kære Gud, tak at du har alt det, som jeg behøver. Så jeg beder om, at du vil give mig styrke når jeg er svag, kærlighed når jeg føler mig tom, mod når jeg er bange, visdom når jeg føler mig usikker, trøst når jeg er alene, håb når jeg føler mig afvist, og fred når jeg er i uro. Så jeg kan bringe den velsignelse videre, som du har velsignet mig med. Amen.

 

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Store Bededag

Paulus’ første brev til Thessalonikerne 5 v17: Bed uophørligt

At tænke på Gud og på noget andet, det kan godt beskrives som en bøn. At bringe Gud med ind i hverdagslivet er vigtigt, så man ikke lever i en parallelverden, hvor man adskiller det åndelige fra hverdagen. Sker det, kommer man til at adskille Gud fra tilværelsen i ens liv. Livet er en helhed af både de ”åndelige” og de naturlige ting og gøremål. Adskiller vi dette, så får Gud kun en lille plads i vores liv. Gud er ikke én, vi tager tid til. Gud er med os i alle ting og til alle tider. At bede uophørligt er derfor at have kontakt med én, der til alle tider og i alle situationer er en nærværende Gud.

Paulus opfordrer de troende i Thessaloniki til at bede uophørligt. Naturligvis betyder dette ikke at være i bøn med foldede hænder i hvert et vågent øjeblik. Men du kan godt være i en tilstand af bøn.

Vores tanke, handling og ord forbliver i en bevidst overensstemmelse med Helligåndens nærvær, så vi altid er åbne for, at vores kilde til alle ting altid er Guds ledelse og indgriben i vores handling, ord og gerning i de omstændigheder, som vi står i. Fordi Gud har vores opmærksomhed, så er vi nærværende med hans nærvær.

Gud kan få os til at reagere på omstændigheder. Bøn er derfor også at lytte, så vores respons bliver efter hans vilje. Uophørlig bøn er derfor den bedste hjælp til at bevare sit fokus på Gud livet igennem. Kort sagt, så er den uophørlige bøn at have Gud med i det hele, at leve i hans nærvær. I det nærvær bliver alt til en uophørlig bøn, som flytter os fra en selvcentreret monolog til et fællesskab under Guds ledelse. Gør som Whitney Houston sang: ”I say a prayer with every heartbeat”. Jeg siger en bøn med hvert af mine hjerteslag.

REFLEKSION

  • Hvordan vil du beskrive dit bønsliv?
  • Er bønnen for dig en monolog eller en dialog?
  • Har du brug for stilhed til at høre Guds stemme?

BØN
Kære Gud, tak at du har givet mig mulighed for at tale med dig, og at du vil tale med mig. Tak, far i Himlen, at du inviterer os mennesker til at komme til dig med alle vores byrder og ønsker. Tak, at du hører alle mine tanker og at jeg kan dele dem med dig. Nu jeg beder jeg om, at du nu vil hjælpe mig til at høre dit svar. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

TEMA: ”PÅVIRKET”

Kærlig hilsen
Michael Jensen

På onsdag kl. 12-14 er du velkommen til frokostklub på Ahornvej 3 i Taastrup.

PS: Se her om et evangelisations-seminar med AMY LEE KEMP, som vi afholder sammen med Københavns Familiekirke den 10.-11. maj.

… en levende frikirke på Københavns vestegn